قسم السياحة والسفر

قسم السياحة والسفر

الرؤية والرسالة  والأهداف والقيم

الرؤية:

يطمح قسم السياحة والسفر لأن يصبح مركزاً وطنياً وإقليمياً ودولياً رائداً متميزاً في مجال التعليم والبحث العلمي السياحي وخدمة المجتمع المحلي.

الرسالة:

توفير التعليم عال الجودة  الذي يتمحور حول الطالب و يستجيب للاحتياجات الحالية والمستقبلية لصناعة   السياحة و السفر ،وإعداد الخريجين للمهن السياحية المطلوبة في الأسواق المحلية والإقليمية والدولية من خلال تقديم أنشطة تعليمية وتعلمية محفزة في بيئة تشمل التنوع الثقافي، وتشجع على احترام المساواة بين الناس، والتفكير النقدي، وكذلك مهارات التعلم الفعال في مجال التواصل، وحرية التعبير والمسؤولية الاجتماعية.

 

أهداف القسم:

1. توفير تعليم ذا مستوى عال مناسب للأشخاص الباحثين عن عمل كفؤين ومحترفين في مجال السياحة والسفر.

2. تزويد السوق السياحي الوطني والإقليمي والدولي بالموارد البشرية المهنية المطلوبة والمؤهلة في مختلف مجالات السياحة والسفر.

3. غرس في نفس الخريجين القدرة على التواصل والعمل بشكل فعال في بيئة متعددة الثقافات.

4. دراسة القضايا الثقافية والاقتصادية والاجتماعية الحالية التي تشكل وتؤثر في صناعة السياحة والسفر.

5. القيام بدور ريادي في خدمة المجتمع والمسؤولية الاجتماعية وطنيا وإقليميا ودوليا.

6. تزويد الطلاب بالتدريب اللازم لتطوير مهاراتهم وقدراتهم من أجل تنميتهم شخصياً ومهنياً.

الأهداف التعليمية لبرنامج البكالوريوس في الإدارة السياحية:

1. تطوير مهارات القيادة والإدارة من خلال العمل الجماعي.

2. تطوير قدرة الطلاب على التخطيط الوظيفي، وتحديد الأهداف وبناء فريق العمل.

3. تحسين القدرة على ممارسة الحكم والتحليل المنطقي والنقدي للمواقف وتطوير بدائل الحلول.

4. تحسين مهارات الأتصال اللفظي وغير اللفظي والكتابي  للطلبة واستخدام تكنولوجيا المعلومات.

5. تزويد الطلاب بالأساس النظري الأكاديمي والخبرة العملية من أجل الوصول الى حياة مهنية ناجحة في مجال السياحة والسفر.

6. تطوير قدرة الطلاب على ربط الجوانب المختلفة من الفنون والعلوم مع بعضها البعض.

7. تطوير فهم الطلاب لقوانين السياحة والسفر والجوانب الأخلاقية.

8. تطوير مهارات الطلاب للتعلم مدى الحياة.

 القيم:

1. الإنتماء وحب الوطن: يسعى القسم إلى غرس مفهوم الإنتماء للوطن ومقداراته ومصادره ومواقعه السياحية والثقافية والدينية والحضارية من خلال توعية مستمرة بقيمة هذه المواقع كروافد للإقتصاد الوطني.

2. التعايش والتبادل وتقبل الآخر كون السياحة هي وسيلة إلتقاء تقرب بين الشعوب مع وجود الإختلافات الفكرية والثقافية.

3. تعزيز قيمة الإنضباط السلوكي لدى الطلبة كونه ركيزة أساسية من ركائز العمل في مجال السياحة والسفر مثل إحترام الوقت، المظهر العام، الاتيكيت في التعامل، التواضع والمصداقية.

4. الشفافية من خلال تعزيز مفهوم الحقوق والواجبات لدى الطلبة تجاه القسم والكلية والجامعة والوطن (لهم حقوق وعليهم واجبات).

5. غرس قيمة حب العمل والتخلص من ثقافة العيب الموجودة في المجتمع للإحجام عن التعليم والعمل في مجال السياحة والسفر.

مخرجات التعلم للطلاب:

بعد الانتهاء من دراسة برنامج البكالوريوس في الادارة السياحية بنجاح يتوقع أن يكون الخريج قادرا على أن:

  1. يظهر المعرفة المتعلقة باعمال السياحة والسفر في بيئة عمل عالمية متنوعة.
  2. يدرك مهارات التفكير النقدي  والابداعي الضرورية في مجالات السياحة المختلفة.
  3. يطبق المهارات المطلوبة(مثل الإتصال واللغات والتقنيات الحديثة، الخ) للعمل في السوق السياحي المحلي والعالمي.
  4. يحلل ويحدد الفرص والتحديات والممارسات الأخلاقية وغير الأخلاقية في البيئة السياحية.
  5. يطور الخطط والبرامج والفعاليات ويعد الدراسات المتعلقة بالاسواق السياحية.
  6. يقيم الآثار الإقتصادية والإجتماعية والثقافية والبيئية المتعلقة بالسياحة. 


     

    DoTT's Action Plan 2016-2017

    THE

     MANAGEMENT

    THE

    FACULTY

    THE

    CURRICULUM

    THE

    STUDENT

    THE

    EMPLOYER

    1. Preparing self-evaluation report covering 8 areas at the faculty level as part of quality assurance [1-10]

    1. Faculty training workshops [1-10] 

    1. Designing a course in the curriculum  namely ''Tourism Legislations'' including the Global Code of Ethics. [1-10]  

    1. Designing an internship manual with cooperation with the USAID  [2, 3, 4, 5, 6]

     

    1. Designing an internship manual with cooperation with the USAID. [2, 3, 4, 5, 6]

     

     

     

    2. Preparing annual report for the department  achievements[1-10]

    2. The annual conference of the Faculty covers different topics in tourism and hospitality.[1-10]

    2. An initiative adopted by the department staff namely ''The Global Code of Ethics Week for the Second Semester ''. A few minutes in each lecture for a week during at the beginning of each semester are allocated to discuss with students the ten articles of the Global Code of Ethics for Tourism. [1-10]   [1-10]

    2. Organizing a workshop about the Global Code of Ethics and the faculty mission. Different stakeholders, academics, and students are invited. [1-10]

    2. Organizing a career day once a year. Many stakeholders from the industry, government, and civil society are invited. All students attend this day to benefit from possible job opportunities and be informed about new requirements and trends in tourism sector. Workshops and presentations are conducted during the day [2, 6, 9]    

    3. Providing the students guide book [3]   

    3. Visiting schools especially in rural areas to promote the department tourism programme and the importance of tourism. [1, 2, 7]  

    3-Posting the 10 articles  of the Global Code of Ethics for Tourism on the Faculty facebook page [1-10]

    3. Establishing "Students' Initiatives Committee'' to encourage and promote the students tourism-related activities and events. [1-10]

    3.Hosting the following presentations about tourism-related topics:

    1- " Business Plan of Dibeen Reserve"  byDr. Milan Culic, President of the Managing Board Center for Tourism Research and Studies of Serbia,

    2- The United Nations Development Programme's sustainable tourism projects in Jordan  by Mr. MajedHasasnat; national project manager at the UNDP

    3- "The air transport sector and its relationship with the tourism industry”  byMr. Mohammed Apesh , Aviation Solutions Manager at the regional office of the International Air Transport Association (IATA) in the Middle East and North Africa

     [1-10]

    4. Developing the website by uploading:

    a. the department news

    b. job opportunities in tourism sector

    c. scholarships, research funds

    d. Global Code of Ethics-related issues [1-10] 

     

    4. Organizing a seminar about the conduction of tourism projects (topics and procedures) (Dr. Hani Hayajneh). [3, 4, 5]

    4. Orienting the department students to conduct researches about the sustainable tourism including community involvement, tourism ethics, and tourism development in Jordan. [1-10]

    4- Organizing a day trip for the DoTT's students to visit Berguish tourist track in cooperation with  Irbid Tourism Directorate. 

    4. Organizing a  workshop aboutb. Small-scale projects in tourism: success stories (with Irada).[4, 5, 8, 9]

    5.  Establishing an advisory committee consisting of the three types of employers (Private sector, public sector, and civil society). Meetings were held to discuss the new issues of the industry, mission and vision curriculum, students training,  implications on local communities). [5, 6]

    5. Conducting research projects on the sustainable tourism including community concerns, tourism development in Jordan, tourism and local heritage. [3, 4, 5]

    5. Designing an internship manual with cooperation with the USAID. [2, 3, 4, 5, 6]

     

    5-Providing a 3 days training workshop namely ''Tourism Friends'' by a number of external stakeholders in tourism sector and related sectors with cooperation with Irbid Tourism Directorate. [1-10]

    5- Organizing a day trip for the DoTT's students to visit Berguish tourist track in cooperation with  Irbid Tourism Directorate. 

    6. The annual conference of the Faculty covers different topics in tourism and hospitality.[1-10]

    6- Organizing a workshop about tourism security in Jordan in cooperation with the Tourism Police.[1-10]  

     

    6. Participating in Umm Qais symposium namely ''Draw Your Country''

     [3, 4, 5]

    6. Organizing a workshop about the Global Code of Ethics and the faculty mission. Different stakeholders, academics, and students are invited. [1-10]

    7. 10. Collaborating with other institutions to develop tourism study programmes and exchange experiences. [1-10]

     

    7. Organizing a workshop about the Global Code of Ethics and the faculty mission. Different stakeholders, academics, and students are invited. [1-10]

     

    7-Organizing a day trip for the DoTT's students to visit Berguish tourist track in cooperation with  Irbid Tourism Directorate. 

    7. Conducting a promotion campaign of the Global Code of Ethics. Brochures, posters, banners will serve the campaign that addresses the public sector, private sector, and civil society in Jordan. [1-10]    

    8. Discussing the Global Code of when meeting the new students by the faculty at the beginning of each academic year. [1-10]  

     

     

    8- Hosting the following presentations about tourism-related topics:

    1- " Business Plan of Dibeen Reserve"  byDr. Milan Culic, President of the Managing Board Center for Tourism Research and Studies of Serbia,

    2- The United Nations Development Programme's sustainable tourism projects in Jordan  by Mr. MajedHasasnat; national project manager at the UNDP

    3- "The air transport sector and its relationship with the tourism industry”  byMr. Mohammed Apesh , Aviation Solutions Manager at the regional office of the International Air Transport Association (IATA) in the Middle East and North Africa

     [1-10]

    8-Providing a 3 days training workshop namely ''Tourism Friends'' by a number of external stakeholders in tourism sector and related sectors with cooperation with Irbid Tourism Directorate. [1-10]

    9. Organizing a career day once a year. Many stakeholders from the industry, government, and civil society are invited. All students attend this day to benefit from possible job opportunities and be informed about new requirements and trends in tourism sector. [2, 6, 9]

     

     

    9. Field visits to Yarmouk tourist track (including 4 tourist sites) followed by students analysis reports as part of a marketing plan for the track. Other visits to other tourist places were made  [2, 3, 4]   

    9. Establishing an advisory committee consisting of the three types of employers (Private sector, public sector, and civil society). Meetings were held to discuss the new issues of the industry, mission and vision curriculum, students training,  implications on local communities). [5, 6]

    10. Meeting the new students at the beginning of each semester. Welcoming, orientations, and The Global code of Ethics are aims of the meeting. [1-10]

     

     

    10-Students mobility to Romania . [1,2,3,4, 7,8,10]

    10. Signing agreements with a number of employers. The agreements includes the students training[6]

    11. The membership of the international network of the sustainability and tourism in the Mediterranean. [1-10]  

     

     

    11-Meeting with graduate students. [6, 9]

    11.  Designing a questionnaire to evaluate the curriculum and its appropriateness to the market needs. The evaluators are internal and external stakeholders including graduate students. [2]

     

     

     

    12-An initiative adopted by the department staff namely ''The Global Code of Ethics Week for the Second Semester ''. A few minutes in each lecture for a week during at the beginning of each semester are allocated to discuss with students the ten articles of the Global Code of Ethics for Tourism. [1-10]  

    12. Launching a promotional campaign of the Global Code of Ethics. Brochures, posters, banners serve the campaign that addresses the public sector, private sector, and civil societies. [1-10]    

     

     

     

    13Conducting a training sessions on electronic marketing for students.[1,4]  

     

    13- Organizing a workshop about tourism security in Jordan in cooperation with the Tourism Police.[1-10]  

     

     

     

    14. Discussing the Global Code of when meeting the new students by the faculty at the beginning of each academic year. [1-10]  

     

     

     

     

     

 

هاتف : 027211111     فرعي : 3038